Bycirklen baner vejen for kinesisk millioninvestering i dansk virksomhed

lille-liqtech

Foto: Den nye aftale mellem danske Liqtech og kinesiske Yonker faldt endeligt på plads i Wuxi i Kina. Her er det bestyrelsesformanden for Yonker, Zheng Jun Liu og bestyrelsesformanden for Liqtech Aldo Petersen, der giver hånd oven på den vigtige aftale

Ballerup, Egedal og Frederikssund kommuners mangeårige samarbejde med den kinesiske storby Wuxi baner vejen for millionaftale mellem danske Liqtech og kinesiske Yonker. Aftalen skaber nye arbejdspladser i Ballerup

Bycirklen, der er et strategisk samarbejde mellem Ballerup, Egedal og Frederikssund kommuner, har igen medvirket til at bane vejen for en dansk virksomheds succes i Kina. Denne gang er det Ballerup-virksomheden Liqtech, der nyder godt af Bycirklens tætte relation til millionbyen Wuxi.

Liqtech, der er eksperter i innovative løsninger inden for rensning af luft og vand, har indgået et joint venture med kinesiske Yonker. De to virksomheder etablerer et fælles vandselskab i Kina, der får eneret til at sælge Liqtechs vandbehandlingssystemer. Yonker skyder samtidig 27 mio. kr. i den danske virksomhed og bliver dermed den næststørste aktionær.

– Det kan være svært at få foden inden for på det kinesiske marked. Det er vigtigt at forstå kinesisk kultur, og samtidig kan der være sprogbarrierer. Derfor har vi valgt at tilknytte Across Partners, som har stor erfaring med det kinesiske marked. Samtidig betyder gode politiske kontakter rigtig meget for erhvervslivet i Kina. Vores gode samarbejde med Bycirklen og Bycirklens tætte relation til Wuxi har helt klart været med til at åbne døre i Kina for os, fortæller Sune Mathiesen, der er CEO i Liqtech.

Den nye aftale mellem Liqtech og Yonker blev efter kinesisk ønske underskrevet på Ballerup Rådhus, og det er formand for Bycirklen og borgmester i Ballerup, Jesper Würtzen, stolt af.

– Vi er glade for, at vores tætte relation til Wuxi hjælper danske virksomheder på vej i Kina. I Kina har det stor betydning, at det politiske niveau bliver inddraget i forbindelse med virksomhedsaftaler, da det er en slags garant for, at virksomheden mener det seriøst, siger Jesper Würtzen.

Nye arbejdspladser på vej til Ballerup
Sune Mathiesen regner med, at den kinesiske millionaftale booster virksomhedens eksport til Kina, og det skaber nye arbejdspladser i Danmark.

– Aftalen skaber nye eksportmuligheder i Kina, og hvis omsætningsmålene i aftalen bliver opfyldt, vil vi skulle ansætte yderligere et stort antal medarbejdere i Danmark, siger CEO for Liqtech, Sune Mathiesen.

Hvis alt går efter planen, bliver der i Liqtechs afdeling i Ballerup brug for yderligere 40-50 ufaglærte produktionsmedarbejdere. Det glæder Jesper Würtzen.

– Bycirklen arbejder blandt andet på at skaffe udvikling, vækst og arbejdspladser til Greater Copenhagen. Denne gang lander arbejdspladserne i vores eget område, og det er vi naturligvis rigtig glade for, siger Jesper Würtzen.

Tidligere har de to rådgivende ingeniørvirksomheder COWI og GEO nydt godt af Bycirklens tætte kontakter med Kina.